Zilele trecute am văzut o viperă. Din maşină. Cum desigur în această ramură a zoologiei sunt mai mult decât paralel, m-a informat mătuşă-mea în legătură cu specia, ce tre’ să fac şi ce nu, când văd aşa ceva şi mi-a mai povestit câteva întâmplări care m-au pus pe gânduri.

În fine, ajuns acasă m-a apucat curiozitatea şi am căutat infomaţii suplimentare: unde se găsesc, cum atacă, cum o recunosc, cum mă apăr, cum reacţionez când sunt muşcat, etcetera.

Am găsit muuulte muulte aberaţii scrise chiar şi în site-uri destinate acestei specii de şarpe! Sau poate nu ştiu eu să caut :-?…

Haideţi să tragem cu ochiu’ la un fragment ales aleatoriu de pe gugăl:

Vipera ammodytes (vipera cu corn) are corpul relativ masiv, coada scurtă si capul net lărgit posterior. Vârful botului este surmontat de o proeminentă cărnoasă, de forma unui con, situat deasupra plăcii rostrale şi acoperit de 5-20 (de obicei 7-18) mici scuame „apicale”. Frontalul si parietalul nu sunt de regulă, distincte din cauza faptului că sunt substituite de plăci neregulate, de dimensiuni mici. Prezintă două serii complete de plăci (câteodată una, destul de rar trei) între marginea inferioară a ochiului si supralabiale. Scvamele la jumătatea corpului sunt dispuse în 21 (excepţional 20 sau 23) serii. Plăcile ventrale în număr de 132 până la 169 (în general 133-163), nu prezintă diferente datorate sexului. Solzii subcaudali sunt în număr de 22-24 perechi (de obicei 22-35 Ia,femele si 29-44 la masculi).

Luat de aici.

Ne zice câţi solzi are nu ştiu pe unde, câte plăci ventrale are nu ştiu pe unde… Okay, informaţii culese probabil de mai marii cercetători în domeniu, studiate cel mai probabil pe un cadavru. Prin urmare dacă văd un şarpe mort îl pot studia în linişte, îi pot număra solzii de sub coadă, ca să-mi dau seama dacă e sau nu o viperă moartă. Numai că daca îmi iese în faţă, sau „mă gustă”, nu cred că am timp de aşa ceva. Şi că tot veni vorba de coadă. Care-i coada?! Eu ştiu că de obicei şerpii arată cam aşa:

o–––

Acel „o” fiind capul. Okay, care-i coada?!

După părerea mea sunt informaţii ori inutile, ori pentru alţi mari cercetători începători. Asta şi alte asemenea se găsesc desigur pe site-uri româneşti. Presupunând că oricine ar şti engleză, ar observa desigur diferenţa căutând informaţii în engleză, de data aceasta găsind lucruri cu adevărat utile.

Lasă un răspuns

Nor de etichete

